Gårdagens glassuppgift, att räkna ut hur många glassar eleverna i klassen tillsammans, hade ätit under sommarlovet, var mycket uppskattad och eleverna ville gärna arbeta vidare med den. Idag fick de i uppgift att fundera på vilka glassorter det var som kompisarna hade ätit under sommaren och hur många av varje sort.

För att ha något att utgå från så använde vi en av kamraternas resultat från gårdagen,  184 glassar. Återigen ville eleverna gå runt och fråga kamraterna för att få svar på frågan – vilka sorters glass har du ätit? men det fick de inte. De funderade lite och sedan kom de på att vi kunde lista de glassorter vi känner till och fundera utifrån dem. Det blev en lång lista med glassorter och vi fick begränsa den lite för att få plats och för att hinna räkna på uppgiften.

IMG_2360

Några elever tyckte uppgiften var svår så därför begränsade vi den något och sa att de skulle välja minst fem glassorter och sedan fundera över hur många glassar av varje sort som kamraterna ätit under sommaren.

De flesta anammade begränsningen – minst fem sorter- men några elever tyckte det var spännande att utmana sig själv med att välja fler sorter som de 184 glassarna skulle fördelas på.

En elev använde kompisens uträkning från gårdagen och menade att eftersom vi har 23 elever i klassen och glasslistan  innehöll 21 glassar så kunde han lägga till två sorter så det blev 23 sorter sedan visste han utan att räkna att svaret var 8 glassar av varje sort för 23×8= 184.

Alla elever ville redovisa sina lösningar, det var tidsmässigt omöjligt. För att kunna använda dagens uträkningar och lärdomar vid nästa tillfälle så fotograferade vi deras lösningar. På det sättet kan vi ta fram bilderna på Smartboarden och få tillgång till de olika resultaten och strategierna. Alla blev inte riktigt färdiga med uppgiften så de får tillfälle att göra klart på nästa mattelektion och sedan redovisar de som inte hann idag. Nästa lektion kommer vi även att använda dagens resultat för att göra diagram som åskådliggör fördelningen mellan de olika glassorterna och av hur många av var sort som åts.

På Facebook fick jag ett tips på en annan klurig matteuppgift som vi ska försöka  kombinera med denna. Uppgiften handlar om hur man kan förutse det rätta svaret i en vanlig sorts tävling: gissa hur många kulor eller liknande det finns i en burk.Man räknar helt enkelt ut medelvärdet av de inlämnade svaren.Se länk nedan:

Matematikens kraft

 

 

 

Annonser