IMG_2049

Igår inledde vi vårt programmeringsprojekt som är ett samarbete mellan fritids och skola. Idag fortsatte vi att programmera våra Blue-bots. De tre elever som deltog igår fick i uppgift att berätta för de nya deltagarna hur Blue-boten fungerar och hur de hade programmerat sin igår. Instruktionerna var så bra att de nya deltagarna snabbt förstod och ville sätta igång och göra en bana och sedan programmera sin Blue-bot. De pratade sig samman och sedan tejpade de upp sin bana. När den var klar fick de fundera på hur de skulle veta hur långt Blue-boten kör och därmed hur många tryck de skulle programmera in. De gjorde  en uppskattning genom att testköra Blue-boten längst banan.-Den kör ungefär lika långt som min fot är sa en elev och sedan , och sedan stegade de upp banan.

IMG_2055

 

De delades in i två lag och sedan programmerade lagen varsin Blue-bot.Båda lagen fick i uppgift att uppskatta hur lång tid de trodde det skulle ta för Blue-boten att köra respektive bana.

– Vi tror 4,5 för vi har mätt upp med min fot och sedan pausar den 1 sekund sa lag ett.

Den andra gruppen trodde det skulle ta 3 minuter. De placerade sina Blue-bots på startlinjen och sedan startade racet. Eftersom jag var upptagen med att fotografera så bad vi vår städerska att ta tiden, det gjorde hon gärna.

IMG_2052

Båda banorna tog ungefär lika lång tid att köra, 1,45 minuter.Programmeringen stämde inte riktigt för något av lagen. Lag 1 hade tryckt för många olika kommandon så deras Blue-bot körde fram och tillbaka men kom i mål så småningom. Lag 2 hade gjort en ganska träffsäker programmering men Blue-boten gick lite utanför banan. De funderade över vad som gått fel och kom fram till att det var för att Elins fötter var större än Blue-boten och därför gick den en lite bit längre än den skulle. Albin funderade och sa att han hade sett att Blue-boten går ungefär så långt som två av sig själv.

 

 

 

Annonser