IMG_1775

Första skoldagen på den nya terminen, äntligen är eleverna tillbaka. Vi är alla glada att vara tillbaka och pigga på att lära oss mer om vissa saker och massor av nya saker. Vi pratar om förväntningar på den nya terminen och eleverna får fundera och skriva ner vad de vill lära sig. När alla har hunnit fundera själva skriver vi tillsammans för att kunna dokumentera deras tankar och inkludera dem i den fortsatta planeringen.

 

Matte är en av de saker som nämns mest, eleverna vill lära sig mer om addition, subtraktion och multiplikation, gärna höga tal. Då passar det bra att nästa lektion är just matematik. Vi börjar med lite repetition för att värma upp och sedan räknar alla vidare inom området addition och subtraktion med tiotalsövergångar. De flesta sätter sig i par eller små grupper och arbetar tillsammans men några vill ha extra hjälp så de sätter sig längst fram och så har vi en extra genomgång tillsammans. Vi tittar på olika strategier kring addition och subtraktion och eleverna komma på egna tal och får lösa dem högt. På så sätt får de ta del av varandras strategier och alla får dela med sig av sina.

När skoldagen är slut kommer två av pojkarna fram och frågar om de får sitta kvar för den ena kompisen vill göra färdigt en sida i matteboken. Det får de såklart.De tar fram sina matteböcker och slår sig ner. Den ena pojken är färdig med den första uppgiften så han instruerar kompisen hur uppgiften ska lösas och sedan väntar han in sin kompis. När första uppgiften är avklarad ska de lösa nästa tillsammans. Uppgiften är klurig och de behöver lite hjälp med att förstå hur den ska lösas.Vi läser uppgiften tillsammans och sedan börjar de klura. Jag lyssnar nyfiket när jag sitter i andra änden av rummet och arbetar. De funderar på olika lösningar, räknar och pratar med varandra. Plötsligt kommer en av dem på en lösning på första uppgiften. 5+5 är lika med 10 sen tar man 5+5 igen och sen en femma till det är ju 25. De blir inspirerade av det faktum att det var en siffra som gångrat med fem blev rätt, svar så de provar den strategin på nästa tal också, men så lätt var det inte. Det blir mycket huvudräkning och mycket resonerande mellan dem inför varje ny uppgift.De provar fler strategier och löser uppgifterna en efter en. När de är på sista uppgiften är det dags för mellanmål och de är tvugna att avbryta mattestunden.

IMG_1776

Imorgon ser jag framemot att de åter kommer och sätter sig för att klura ut svaret på den sista uppgiften och fler som jag har tagit fram till dem.

 

 

 

 

Annonser